Řecko

Den 27. Hurá Řecko
Příjezd do Řecka byl pro nás jak vysvobození. Byť v Srbsku ani v Makedonii jsme víceméně nezažili žádnou nebezpečnou situaci, tak v Řecku se cítíme nějak volněji i bezpečněji. V odpoledních hodinách dojíždíme do kempařského ráje. Místo nad jezerem s tekoucí vodou, několika altánky a krásným kostelíkem na protějším svahu.

Den 30. Hurá moře
Na dnešek spíme u prodejce karavanů v Soluni. Zatím snad nejhorší noc ze všech, neboť k ze všech stran k nám doléhá nesnesitelný hluk. Zezadu pulsující dálnice, zpředu štěkající psi, ze stran televizory sousedících karavanistů sledujících veledůležité fotbalové utkání dynamo kotěhůlky versus efcé horní dolní a co chvilku tam padají nějaké góly. Ze shora ohlušující řev nízko letících letadel, neboť kemp přímo sousedil s přistávací dráhou. Snad jen zespodu byl klid. Potřebovali jsme ale doplnit zásoby vody, dokoupit jídlo v Lidlu a zajít na kuličky do Ikey. Hned ráno prodejce opouštíme, abychom po půl hodině jízdy dojeli do řeckého ráje. Nekonečná písečná pláž, azurové moře a minimum lidí. Nakonec podívejte se sami, to hovoří za vše...

Den 31. - ? Au to pálí!
Poslední dny trávíme na různých plážích poloostrova Kassandra. Tam, kde se nám nelíbí, odjíždíme hned. Kde jsme ale spokojeni, tam trávíme i několik dnů. Přesně takhle jsem si to představoval. Volnost, svoboda a nezávislost. Samozřejmě aby všechno nebylo jen růžové, tak jsme se hned první den totálně spálili. Byť nás třicítka natírala padesátkou, vypadáme teď jak rodina raků. Naštěstí je moře blízko a máme se tak kde zchladit. Na jedné z pláží mně oslovuje nějaký Řek. Protože si ale nerozumíme ani slovo, tak spíš předvádí jakési posunky. Pochopil jsem, že mu zřejmě jeho rachotina nejede a asi bude potřebovat roztlačit. Naštěstí nepotřeboval. Otevírá kufr u auta a vněm snad tuna meruněk. Podává mi co poberu a ukazuje směrem k holkám. To už chápu dobře. Na oplátku ho obdaruju plechovkou Plzničky, které vezeme pro hodné pocestné. Vědom si toho, že můj dar byl zřejmě vyšší hodnoty, prolézá celé auto a narychlo hledá, co by mi ještě dal. Dostávám tak prázdný kelímek, nefunkční zapalovač, propisku co nepíše, šroubek se strženým závitem, dva knoflíky a zmuchlané noviny z loňského roku. Ach ta řecká štědrost.

Den 40. Jak jsem se nestal mnichem
V Evropě jsem navštívil už všechny státy. Tedy vyjma neuznaného Podněstří, samovyhlášeného státu Liberland a Kosova. Poslední jmenovaný z bezpečnostních důvodů i tentokrát raději vynecháváme. Navíc to nebylo na trase a jen tam zajet a pak zas vyjet nedávalo smysl. Dokonce ani zelená karta tam neplatí, takže to raději nepokoušíme. Když ale pominu státy jako je Vatikán nebo San Marino, tak se nám v loňském roce ještě podařilo navštívit i málo známý Gibraltar, Andorru, kam jsem se chtěl už dlouho podívat, ale i ministáteček Llívia, což je vlastně španělská exkláva ve Francii. Letos nám tak zbývá už jen Athos, mnišský stát na stejnojmenném poloostrově na severořeckém Chalkidiki. Je zde přísný zákaz vstupu všemu co má ženské pohlaví. Od žen a dětí až po samičky všech živočichů. Těším se tak, jak si na pár dní odpočinu od toho věčného štěbetání, hašteření a sekýrování. Společně s místními mnichy se budu oddávat modlitbám a třeba najdu sám sebe. Bohužel po příjezdu na hranice se dozvídám, že i já musím mít speciální povolení a že kutana s kapucí a provázkem jako opasek, růženec a ani bible, které jsem si pro tento účel speciálně pořídil, pro vstup na Athos nestačí a mám tedy smůlu. Kláře se tak omlouvám s tím, že mi to její láteření vlastně zní jak rajská hudba a poté, co splním ještě několik nesmyslných úkolů, jsem vzat na milost a my tak můžem pokračovat dál objevovat další řecké pláže.

Den 42. Kde jsou ty zimy, kde jsou ty deště
V Řecku jsme už více jak dva týdny. Nechápu, jak někdo může trávit celou dovolenou válením se na jednom místě. My až na výjimky každý den trávíme koupáním v moři na různých plážích. Oblázkové, kamenité, skalnaté, s bílým, žlutým ale i černým pískem. Skoro ale začínáme mít už dost. Chtělo by to změnu, vyrazit někam do hor. To prozatím bohužel nehrozí. Podél pobřeží máme namířeno do Turecka. Občas se nám zasteskne po chladném počasí v Rumunsku, kdy jsme museli v autě dokonce topit. Tady je přes den tak pětatřicet, v noci to klesne na čtyřiatřicet a za deště třiatřicet. Pokud prší v noci, ochladí se na celých dvaatřicet stupňů! To už Řekům začíná pohotovost. Ze skříní vyndavaj kabáty a do nejbližšího lesa běžej pro dřevo, aby si mohli zatopit. To my se v pravidelných časech musíme střídat o ledničku. Každý má vyhrazený svůj čas. Holky deset, Klára dvacet a já, protože jsem největší, tak můžu v ledničce pobývat celých třicet minut! Obávám se ale, že bude hůř...

Závěrem
V Řecku vynecháváme jakékoli památky, návštěvy měst nebo přírodní zajímavosti. Primárně jsme se soustředili na moře, pláže, koupání a lenošení. Plány, že až najdem tu pravou pláž, tak tam zůstanem třeba týden vzali ale za své. Těch pravých pláží jsme našli několik, ale pokaždé jsme chtěli objevovat další nová místa. Nejdéle jsme tak na jednom místě vydrželi maximálně tři dny. V Řecku je super, už nás to ale táhne dál a nato, kolik nás toho ještě čeká, jsme se tu zdrželi docela dlouho.