Cesta na jih
Konečně startujeme
Slovensko - Maďarsko - Chorvatsko - Bosna a Hercegovina - Černá Hora - Albánie - Řecko
Slovensko
Den 1.
Břeclav. Bod 0. Poslední zastavení, poslední nákup jídla, poslední dotankování.
Sbohem naše vlasti. Po pár kilometrech již projíždíme hranici. No,
hranici... Tak jako ve většině případů, je
tam již jen značka. Jedeme směr Bratislava.
Ve večerních
hodinách dorážíme do Bratislavy. Neskutečné místo - na břehu Dunaje, prakticky
v centru (jen přes most, přes řeku), Bratislavský hrad na dohled. Nedokážu
si představit, takhle zaparkovat v Praze, na náplavce.
Je tu už asi deset dalších karavanů, tak se postavíme k nim a jdeme
spinkat. Ráno se rozmýšlíme, jestli pojedeme dál, nebo se zdržíme. Osud rozhodl
za nás. Přestala fungovat lednička. Co teď, vrátit se? I taková myšlenka tu
padla. Přece to nevzdáme. Obvolávání místních servisů, až nám v jednom řekli,
ať přijedem. Montáž drahé součástky a bohužel výsledek 0. Už přestávám věřit. Pak
někoho napadlo, že by chyba mohla být ve špatném plynu. Přesunujeme se na
plničku o pár vesnic dál. Odčerpání původní náplně (obě lahve byly plné) a načerpání čistého
propanu. Hurá! Funguje to. O jednu radu chytřejší a 107€ chudší se vracíme zpět
do Bratislavy. Procházka po městě, večeře, vykoupat holky a následující den
míříme směr Maďarsko. Už se těším na pořádnej maďarskej guláš...
Maďarsko
Den 3.
Dnes
jsme dorazili do Maďarska. Před rokem 89´ jsme si tady připadali jak na západě,
u Balatonu jak u moře. Trošku zklamání,
hlavně u Balatonu byl problém najít plac. Na většině míst zákaz vstupu psů. Nakonec
se nám poštěstilo. I koupačka byla. Voda jak kafíčko (tak teplá, né špinavá), písek,
žádné bahno nebo kamení a po 100 metrech stále hloubka asi po břicho.
Postřehy z cest: docela zajímavá věc, značku hlavní maj až za křižovatkou.
Nevím, zda je to lepší, ale alespoň to člověka donutí jet pomaleji, pač do poslední
chvíle neví, co ho vlastně čeká. Na dálnicích mýto, okresky fcelku OK. Na venkově
hlavní dopravní prostředek - koňský povoz.
Chorvatsko
Den 5.
Vyrážíme směr Chorvatsko. Na hranicích kontrola,
naštěstí jen dokladů. Musíme najít místo k přespání. Máme tip na Free-Camp
asi 40km od Plitvic. V 5:30 budíček, v 6:00 vyrazit a od 7 hodin už
být na místě. Tak takový byl plán. Nezdařilo se. Byť jsem všechny honil, tak jsem
se seknul o necelé 2h. Konečně Plitvická jezera. Kdo nezná, tak napovím:
Vinnetou, Hatátitla, Inču-čuna, Old Shatterhand... Naposledy jsem zde byl, je
to už asi 15 let. Tenkrát mě to uchvátilo. Nádherná příroda, super průzračná
voda, to vše trvá. První dojem je fakt neskutečný. A ta voda! Hned se tam chce
člověku skočit. Takovou ještě dneska určitě nemá ani Jiřík v bazénu (zdravím,
kamaráde). Na jezerech jsme asi do 16h, pes sotva plete nohama, mě ani Kláru to
už nebaví, furt jenom samá voda a vodopády. Jen holky maj energie na
rozdávání.
Bosna a Hercegovina
Den
6.
příjezd
do Bosny a Hercegoviny byl trochu dobrodružný. Původní plán byl, že se ještě
jednu noc zdržíme v Chorvatsku. Měl jsem vyhlídnutá asi 3 místa. Cestou
nás však zastavila chorvatská policie a kam že to jedeme? Vědom si, že Chorvati
nemaj moc rádi kempaře, tak jsem raději hned řekl, že jedem do Bosny.
Zkontrolovaly doklady a ukázali kudy jet. Co dál? Pro jistotu jsme skutečně
zamířili na hranice. Naštěstí i tam jsem měl místo vyhlídnuté, asi 20km za
hranicemi. Byla však už tma a absolutně jsme neviděli, kde vlastně jsme. Ještě
se tam pohybovala parta místních výrostků, zřejmě na to místo jezdili popíjet,
aby je neviděl Alláh. Padl nápad, že budeme držet hlídku. "Já budu mít první",
hrdě jsem prohlásil. Samozřejmě, že jsem po chvilce usnul jak špalek a vše
zbylo na Kláře, která hlídala až do tří do rána. Ráno po probuzení jsme
zjistili, jak krásné místo to bylo. Samota, klid a v řece průzračná voda.
Bohužel úplně ledová. Vlezl jsem do ní jen po břicho, a pak ještě půl dne na
sluníčku rozmrzával. Pak jsme se přesunuli asi o 150 km dál. Spali jsme u
krásných jezer, vodní domky a vodopády. Těch jsme ale už měli dost
z Chorvatska. Cestou dál jsme projížděli skrz krásnou, nedotčenou přírodu,
neskutečné hory a zase ty vodopády... V odpoledních hodinách příjezd do
Sarajeva. To dneska už znám dokonale, projeli jsme ho asi 6x, hledali jsme
totiž odkazy na pitnou vodu. Několik výškových budov, mešity, české tramvaje a
žádné z aut nemá blinkry. Spíme nad Sarajevem, na místě které svou
největší slávu zažilo v roce 84. Konala se tu totiž zimní olympiáda. Od té
doby tady vše chátrá, ale to má taky své kouzlo a neskutečný výhled na Sarajevo
stojí za vše. Chtěli jsme se původně zdržet 2 noci, krásné místo přímo nad
Sarajevem, ale vzhledem k mlze, která celé město zahalila, nebylo co
fotit, tak jsme se rozhodli jet dál. Škoda, fotky nočního Sarajeva mohli být
nádherné.
Bosna
je hodně hornatá, ale krásná země. Přišlo mi, že na západě jsou lidi vřelejší.
Hodně se chtěj bavit, zdravěj a pořád se usmívaj. V okolí Sarajeva to už
tak vřelé nebylo. Taky všude pobíhá spousta toulavých psů. Nesmíte si je nechat
připustit k tělu. Stačí se sklonit, že hledáte nějaký kámen a už zdrhaj. Každopádně
vcelku zaostalejší země a hlavně stále hodně zkorumpovaná. Ještě jeden
poznatek: jelikož Bosna není v EU, dokonce nespadá ani do I. tarifní zóny,
tak volání, SMS a data přijdou docela draho. Máme několik SIM karet od různých
operátorů, ale jasně vede jeden nejmenovaný (kyslík), který nám nabídl 1MB dat
za 240,- Kč. Opravdu výhodná cena, no neber to.
Černá Hora
Konečně
Černá Hora.
Po
průjezdu hranicí si připadáme jak v jiném světě. Silnice sice samá díra,
ale ve srovnání s Bosnou je to úplná dálnice. Tedy ne ta déjednička. Přejíždíme
most, který je snad v nebesích a blížíme se k přehradě, která se tyčí
asi 200m nad řekou Piva. Mít tak svou řeku piva... Každopádně nádhera. Z jedné
strany pohled kamsi do rokle a z druhé jezero s průzračnou vodou. Výhledy
na jezero střídají průjezdy tunely vydlabaných ve skalách, až občas holkám
říkám, že projíždíme branou do pekla. Všude kape voda, chybí jakékoli osvětlení
a všude na vás koukají holé skály. Na konci jezera znovu přes most a pak malé
parkoviště, kde zastavujeme na přestávku. Po chvilce zastavuje místňák, kam že
to jedeme a že má hned tady ve vedlejší vesnici kemp. Po chvilce uvažování,
jsme si řekli voda, elektřina, toalety, docela přijatelná cena, tak proč ne?
Ještě jsme šli nakoupit do místního "suprmárketu" a večer grilovačka.
Den
7.
Nejdřív
asi cesta do Černé Hory, neboť to je kapitola sama pro sebe. Ještě na území
Bosny kdesevzaltusevzal bosenský policajt. "Dokumenty, papiry ot vozila, rydicak
a sla ku mně! Tu inspektor ot dopravy.
Vy z Čechii? Sebou rodina? Jel rychlo, 54 na 30 to bude (teď už
nevím, kolik to mělo být v jejich konvertibilních markách, ale
bleskurychle to přepočítal, neboť to byl velmi bystrý policista) 100 juro a
mesjac ridicak v depozit". Samozřejmě, že mě nejdříve polilo horko. Skoro
první část cesty a hned být bez řidičáku a že by snad zbytek měla odřídit Klára?
To prostě nejde! Pak něco namítal, že to udělá za nezapnuté pásy, tak 50€. Řekl
jsem, že mám posledních 30 a že víc nedám. "Tak ókej pan". Samozřejmě, že jsem
před cestou počítal s něčím podobným, jen jsem nepředpokládal, že to bude
tak brzo a zrovna tady.
Asi
20 km před hranicí s Černou Horou, na mapách stále značená žlutou barvou,
u nás by se dalo předpokládat silnice I. třídy dokonce s mezinárodním provozem
to začalo. Mohlo mě to trknout už při zadávání do navigace. 150 km a dojezd za
4,5 hodin? No, nevšiml jsem si toho. Místy chybějící asfalt, místy chybějící
silnice.
Vždy
jsem si říkal, jaké to asi je jet po silnicích kdesi v jižní Americe, kdy
z jedné strany máte skálu sahající kamsi do oblak a na druhé straně sráz,
kde spadnout už vás nikdo nejenom nezachrání, ale ani vás nenajdou. Samozřejmě,
že jsme jeli na straně toho srázu. Dokonce v jednom místě byla cesta zcela
zasypaná, což se muselo objíždět přes jakýsi provizorní násyp. Do toho stáda
ovcí zcela nekoordinovaně běhajících zestranynastranu a za nimi vesele si
pobíhající pasáček. To by ještě šlo. Ale když proti vám vyběhne stádo krav včele
s divoce vypadajícím býkem, který se žene přímo proti vašemu autu, až jsem
si říkal, jestli jsem někde špatně neodbočil, nebo se snad nepřenesl do jiné
dimenze. Když se pak proti nám objevil
obrovskej kamión a za ním ještě několik dalších, alespoň to mě uklidnilo, že
když projeli oni, tak já musím taky. Naštěstí to byli místní a už to znali.
Stačila metoda házejících kamenů a cesta byla volná. Tím to ale neskončilo. Teď
jak se vyhnout. Čím víc ukážete slabost
a vyhýbáte se, tím víc si oni užívají bezstarostné jízdy. Nadále jsem už jel
jen prostředkem silnice, i když prostředek byla vlastně celá šířka vozovky, a
jak se najednou hezky ostatní vyhýbali nám. Tak jsme šťastně dojeli na hranice.
Na bosenské straně jen doklady, pak kolem cedule s lebkou a zkříženými
hnáty s nápisem "MINY!", přes most, kde nechápu jak ty kamióny mohli přejet a
nespadnout a po asi 100 metrech se objevil obrovský bilbórd vítejte
v Evropské Unii. Sláva! Konečně v civilizaci, tady už bude vše
v pohodě. Nebylo. Po dalších asi 50 metrech kolona aut na Černohorskou
hranici. Kontrola všemožných dokladů, prohlídka aut. Naštěstí asi jen Bosňáků.
U nás chtěli navíc jen Zelenou kartu a můžeme frčet. Dobro došli.
Den
8.
Přejezd
do Đurđevića Tara. Nádherné místo, ale nejdříve zas něco k cestě. Když
jsem pánovi ze včerejška oznámil, kam že to jedeme, řekl, že máme špatný směr.
Věděl jsem, že tam skutečně vedou dvě cesty, ale po předchozím cestování
z Bosny, jsem preferoval tu lepší. Navigace dávala na výběr obě trasy.
Jedna asi 120 a druhá 60km, ale časově to vycházelo zhruba stejně. Necelé 2
hodiny. Nakonec jsme se ale rozhodli pro tu sice kratší, zato horší cestu. Přeci
to nemůže trvat tak dlouho! Navigace nelhala. Průměrná rychlost asi dvacet a
jen jedenkrát se mi podařilo tam dát čtyřku a vyvinout skoro pětatřicetikilometrovou
rychlost. Jinak většinou jedna, dva, jedna, dva...
Ale
stálo to za to. Pokud jsem o Bosně říkal, že mají krásnou přírodu, tak tady to
platí asi stonásobně. Zpočátku opět kolem jezera, pak tunely do hor. Snad
poprvé jsem viděl křižovatku v tunelu, kde byl občas problém vybrat si tu
správnou díru do které vjet, neboť chyběl signál GPS. Podotýkám, že zdejší
tunely jsou spíš jeskyně. Díry ve skalách, nijak obetonované, všude kape voda,
na silnici popadané kamení a žádné osvětlení. Po cestě vzhůru, kdy jsem se ani
neodvážil podívat co se pod námi děje, jsme se ocitli v neskutečně
nádherné, otevřené krajině až na vrcholcích hor. Vždyť největší nadmořská
výška kudy silnice vedla, byla téměř ve dvoutisících metrech! Místy byl ještě
sníh. "Jen doufám, že aspoň tudy nejezdí kamióny" spíš tak prosebně jsem
prohlásil. Už bych se tady nedivil ničemu. Žádný jsme naštěstí nepotkali.
V horských vesničkách byl občas zaparkovaný nějaký náklaďák. Zato motorek
bylo dost a i to byl občas problém se vyhnout. Natož s osobákem. Sráz pod
vámi, z druhé strany skála sahající kamsi. O to víc mě překvapil obytňák
v protisměru. Naštěstí v místě, kde se dalo vyhnout, jen jsem musel
kousek couvnout. V tu chvíli i on začal couvat, než pochopil, že cesta je
volná. Byl to Ital. Ještě před tím ale, když jsme si dělali na jednom
z mála možných míst kratičkou přestávku, jela naším směrem dodávka, což mě
trošičku uklidnilo, že nejsme jediní blázni, kteří tudy jedou s tak velkým
autem. O to víc mě překvapilo, když jsem na dálku uviděl českou espézetku a
užuž se chystal mávat. Když však přijeli blíž a na ní bylo 8B5 atd., tak mé nadšení zas opadlo. Po
chvilce jsme je ale dohonili, byť jsem si myslel, že ten den musíme být určitě
nejpomalejší vozidlo. Zastavili, tak jsem se s nimi dal do řeči. Naštěstí
řekli, že jsou z Opavy. Z auta jich nakonec vyskákalo asi šest. Pět
kluků a jedna holka. Říkali, že směřují do Albánie. To my taky, ale až za
několik dní. Tak jsme prohodili ještě pár vět a zanechali je svému osudu.
Zbytek cesty probíhal standardně. Pár vyhýbacích manévrů, kličkování mezi
ovcemi a krávami, které silnici považovali za tu nejlepší pastvinu a kousek
před cílem jsme už najeli na normální silnici. Ve finále jsem byl ale rád, že
jsme se rozhodli pro tuto cestu, neboť zážitek byl neopakovatelný. I když nevíme,
co nás na cestách ještě čeká...
V Taře
jsme opět volili ubytování v kempu. Elektřina, wifina, pitná voda, klid a
Klára poprvé vyzkoušela naší automatku ve kbelíku. Možná by se hodila nějaká
minivalšička. Procházka po okolí, foto mostu, který se několika oblouky tyčí
nad neskutečnou roklí, kudy teče řeka Tara a zítra už směr na jih. Možná
dojedeme až k moři.
Den 10.
Směřujeme na jih. Cestou ještě zastavujeme u dvou jezer (čistá a teplá voda
plná malých rybek, jedna se mi dokonce otřela o nohu - fuj), kde se rozhodneme
přenocovat. Večer nás ještě přijde navštívit kráva, která se pásla nedaleko a
nějakým místním snědla svačinu i s veškerým oblečením a baťohem. To bude
dobré mlíčko.
Druhý den konečně moře. Sjíždíme k velké zátoce u města Herceg Novi. Rozhodneme
se tu přespat. Až dodatečně zjišťuji, že místo které jsem vybral, leží na území
Chorvatska. Nevadí. Po příjezdu na hranice nás celníci obracejí s tím, že
je silnice zavalená a nedá se projet. Asi 4km před cílem. Co teď? Místo vypadá
hezky, přeci se ho nevzdáme. Následuje třiceti kilometrová objížďka. S cestou
zpět je to tedy 60km, jen kvůli neprůjezdné hranici. Hrůůůza! Ale stálo to za
to. Parkujeme u staré opuštěné tvrze, nikde nikdo, jen občas přijíždějí a zase
odjíždějí místní rybáři. Po dotazu: "Tak jak? Big fiš?" následuje zoufalá odpověď
"nou fiš". Tak jsme si hezky pokecali. Pak jsem našel asi jediný přístup k moři,
protože, a to jsme si uvědomili až cestou, tvrze se dozajista stavěli na
skalách a bude tedy obtížné se k vodě dostat. Každopádně koupání bylo a voda
teploučká. Pro holky tam byla malinká tůňka na cachtání, kam ale možná choděj
čůrat místní pejsci. Ale zakažte jim to (holkám). Až se mi chtělo parodovat
Jimův vtip: "Necachtejte se v tom wasru, choději tam chcát čokli." "Copak
jste to prosím říkal?" "Jo vy jste Češi? Přeju hezké koupání..."
Pár snímků moře, lodí a noční černohorské zátoky. Tvrz jsme v noci raději
nefotografovali, abychom neprobudili nějaká místní strašidla. V noci tvrz
vypadala opravdu děsivě. Ráno se rozmýšlíme co dál, možná se tu zdržíme ještě
jednu noc, nebo se vydáme směr Albánie, vstříc neznámým dobrodružstvím. To se
teprve uvidí...
Pozn.: V místním obchodě objevuji Staropramen a Budvar, sahám však po
místním "Nikšičko Pivo" a po třetím kousku se probouzím až ráno :)
Albánie
Den
12.
Nejdříve zas něco o cestě. Jízda po Jadranské magistrále skrz města Kotor,
Budva a další, prostě nádhera. Výhled na moře, starobylé domky, pevnosti,
útesy, zátoky, ostrovy a poloostrovy, to je neopakovatelný zážitek. Až za
vesnicí Burtaiši jsme odbočili vlevo, směr Albánská hranice. Zprvu jsem myslel,
že se navigace spletla. Silnice v dezolátním stavu, samá díra, úzká a
vedla nás přes vesnice, u nás spíš jakási ghetta. Hlavně tady nezastavovat.
Scénář se opět opakoval. Stáda přecházejících koz, krav, koní i osla jsme
viděli. Né, nekoukal jsem se v tu chvíli do zrcátka, byl tam a byl skutečný.
Míjející autobusy, kamióny, dokonce si pán na přívěsu vezl jachtu. Nebylo kam
uhnout. Snažil jsem se zajet co nejvíc na kraj, až mi sám, když vedle mne
zastavil, důrazně řekl, ať nezajíždím tolik na kraj, že by se krajnice mohla
utrhnout a my bychom skončili kdesi v rokli. Pak ještě jeden řidič.
V tu chvíli jsem pochopil, že na tom asi něco bude. Na hranicích do
Albánie kolona aut, ale v opačném směru to bylo horší. Dalo se vytušit, že
si nějakou tu hoďku či den postojí.
Po předchozích zkušenostech jsem si řekl, že raději nebudu nic riskovat a striktně
jsem dodržoval rychlosti. Byť občas bylo problematické zjistit, kolik se
v daném úseku vlastně smí. Začátek i konec obce dosti nejasný, po značce
max rychlost by se dalo předpokládat, že stejně jako u nás, bude končit první
křižovatkou (u těch ale byla identifikace také dosti složitá), někdy
následovala značka konec všech zákazů, jindy to bylo bez. Čert aby se
v tom vyznal. Měl jsem zapnuty dvě navigace, přičemž jedna ukazovala, že
můžu jet osmdesátkou a na druhé svítila padesátka. Tak si vyberte. Raději jsem
jel pomaleji, byť za mnou byla kolona sahající kamsi, možná až na hranice.
Naštěstí se mi podařilo dojet místňáka, který se ploužil ještě pomaleji, tak
jsem v tom alespoň nebyl sám. Bohužel po chvilce zastavil. Zřejmě jeho
zánovní Mercedes nevydržel tak zběsilé tempo. Zas to zbylo na mně. To jsme se
ale už blížili k cíli. Naplánované a skvěle vypadající místo na přespání
byl jen odstavný pruh u silnice, kde bych nenechal přespat ani svojí tchýni,
tak jsme raději pokračovali dál. Po chvilce jízdy jsme našli asi jeden
z mála otevřených kempů. Byl to kemp první kategorie, s ramínkama bez
štěnic. Myslím, že ho teprve připravovali na sezónu. Asi tak na sezónu roku 2025,
to by snad mohli stihnout. Holky okamžitě uchvátila houpačka, když jsem se však
opřel o její konstrukci, málem na nás spadla. Tak jsem je poslal vykoupat do
moře. Bylo už sice navečer, docela chladno, ale voda teplá. Jen ten písek.
V Albánii je černý jak bahno, tak když se v něm holky celé obalily,
vypadaly jak černošky z kmene Umbala, kdesi v pralese. Jim to ale
bylo jedno. Byly v tu chvíli ty nejšťastnější děti na světě. A o tom to je!
Den
13.
Zůstáváme v Albánii. To samé místo, ten samý kemp. Neskutečné horko. Písek
tak pálí, že se po něm dá jen poskakovat a naše kroxy z Holešovic se taví
na nohách. Střídáme válení se na pláži s koupáním v moři. Ideální pro
děti, čím víc jdete dál, tím mělčí je voda. Abych si pořádně zaplaval, musím
jít snad až na konec moře. Pivíčko, holky dostanou aiskrým a k obědu si
objednáváme pizzu s donáškou až na lehátko. Ráj na zemi a už tady v Albánii,
kdo by to čekal? Večer nás sice zastihne déšť, ale po celodenním parnu to
bodne. Při koupeli zjišťujeme, že máme písek naprosto všude, dokonce až v ... a
všude plno mušlí a škeblí. Jedna škeble byla tak krásná, že jsem jí musel vyfotit.
Na fotce jí poznáte tak, že má dvě ruce, dvě nohy a tmavé vlasy...
Projeli jsme už zhruba dvě třetiny Albánie. Dokonce jsme se byli podívat v Tiranë. Měl jsem asi velká očekávání, ale nic tak zvláštního. Standardní město, se svým vlastním rytmem, který když pochopíte, tak se dá normálně projet. Určitě líp, než když se Brňáci dostanou do Prahy. Horší je to však mimo. Najeli jsme na dálnici déjedničkového typu (ale po několika předchozích cestách je to úplná slast), musíte však počítat s určitými specifiky. Na začátku na vás hrdě svítí stodesítka v kroužku, v zápětí vám však do cesty postaví kruhový objezd, umělé šikany se snížením až na 30 nebo 40 kilometrů, nebo dokonce zpomalovací práh. Po cestě postává spousta lidí, zřejmě čekají na nějaký sběrný autobus, který je dopraví, kam potřebují. Jinak standardní kolorit - pasoucí se zvířata ovcemi počínaje a koňmi konče, stánkaři prodávající od nafukovacích kruhů do vody a potvory všelijakého tvaru až po ovoce, jako jsou například pomeranče nebo krásně vypadající zeleninu, ponejvíce melouny, rajčata, papriky, okurky, lilek nebo grilovanou kukuřici. Prostě si na kraji dálnice zastavíte a jdete si nakoupit. Ostatní se nějak vyhnou. Také po krajnici, hlavně v oblasti Tiranë, pobíhají lehké dívčiny. I když většina z nich vypadá, že jsou těžší než my všichni dohromady a to včetně auta. Největší šok však nastal, když jsme sjeli z dálnice na silnici mířící na místo našeho dalšího zastavení. Po jízdě v odbočovacím pruhu, který měl sotva deset metrů, následovala jízda po vyasfaltované silnici dalších asi pět metrů a pak už následovala jen jakási polňačka. Navíc plná děr. Navigace hlásí: "Do cíle zbývá 35 kilometrů". To pojedem asi týden. Co se dá dělat. Jenže z polňačky se časem stala jakási stezka pro kamzíky a i když Klára hlásila, že jsme lehce za půlkou, tak jsem to na nejbližším místě otočil a jal se vrátit na dálnici a zkusit jinou trasu. Nedokážu si představit, co bych dělal, kdybych si prorazil svoje nové mišelinky, tady uprostřed Bohem nedotčené pustiny. Ty pasoucí se krávy by mě asi nezachránili. Podařilo se nám najít další cestu, sice taky stezka pro kamzíky, naštěstí vyasfaltovaná. Jedeme přes kopce, hory a doly až jsme dojeli na krásnou dvouproudovku, hladkou jako sklo. Budiž prokleti vývojáři Mapy.cz a TomTom. Stačilo jet kousek dál a mohli si ušetřit spoustu nervů a gumy z pneumatik. Odpoledne se nám podařilo dorazit do cíle. Na vjezdu závora a ještě jsme ani nestačili zastavit, už místní čičmunda na elektronické pokladně, napájející snad kdesi z lesa, tiskne účtenku opravňující k vjezdu. "100 LEK" Mám jen Eura". "Tak 1€". Platíme a závora letí vzhůru. Po pěti minutách se před námi otevírá fantastický výhled na moře, zbytky kostela se zachovalou hlavní chrámovou lodí a několik vojenských bunkrů z doby asi o mnoho mladší. Vybíráme místo k přespání, plac je sice obrovský, ale všude spousta odpadků, protože Albánci jsou strašný čuňata. Koše asi po pěti metrech, několik obrovských popelnic, ale stejnak všechno házej na zem. Klára si oblíká rukavice a vydává se na brigádu - sběr odpadků. Alespoň kolem našeho auta. Po prohlídce kostela, pramenu s vodou, který ovšem neteče protože veškerou vodu přečerpávájí do plážového baru, pláže s odpadky, že kdyby jste je vysbírali, mohli byste konkurovat Baumaxu, objevujem ještě jakousi uměle vytvořenou jeskyni, jejíž účel nám poněkud uniká. Dle mého názoru sloužila buď k uskladnění nějakého jaderného odpadu, nebo zbraně (vchod postrádal jakékoli zbytky po zárubních, šlo jen o probouraný beton, z něhož čouhaly roxory), nebo přímo jakási garáž pro nějakou miniponorku, nebo podvodní střelu. Tomu by zas odpovídali jakési betonové podpěry. Vše doplňuje několik dalších objevených bunkrů. Večer nám pustí vodu do pramenu, je sice trochu smrdutá, ale což. Pak grilovačka a zítra zas tradááá...
Den
15.
Je neděle a odjíždíme z předchozího místa rozhodnuti, byť s velkou
zajížďkou, že neopustíme asfalt. Albánci rozhodli jinak. Neboť se jedná o velmi
pracovitý národ, tak zrovna o víkendu, kdy u nás nepotkáte jediného silničáře
(někdy máte problém je najít i ve všední dny), začali s pokládáním nového
povrchu, což se dozvídáme až když dojedeme k zábranám z kamení. Co
dál? Z místního maníka jsem nic nedostal, byť jsem použil všechny jazyky i
ty co neznám, dokonce nechápal ani mou posunkovou řeč i když už jsem před ním
poskakoval jak opice. Chtěl jsem jen vědět, za jak dlouho to bude průjezdné.
Jestli stačí počkat několik minut nebo jsme tu zablokovaní na několik dnů.
Otočit se, to si moc nepomůžeme. Je to snad jediná cesta, navíc vzhledem
k úzké silnici to ani není dost dobře možné a couvat se mi tady po horách
kdovíkolik kilometrů moc nechce, Až pak rukou ukazuje kamsi. Jdu se tam
podívat. Už jen z nájezdu na tu cestu mi vstávají vlasy hrůzou na hlavě, ale je
to jediná možnost. Tak vzhůru dolů.
Albánci jsou také velmi hrdý národ. Albánskou vlajku můžete najít na každém
rohu, visí na spoustě domů a na prodej je i spoustu předmětů s tímto motivem.
Škoda že my nejsme také tací. Zato jak to u nás vypadá přeci nemůže stát, ale
ti co mu vládnou.
Albánci jsou také mimo jiné velmi bohatý národ. Sice dost žebráků, z nichž
těm bohatším při úsměvu svítí v puse celý jeden zub, ti chudší jsou už trvale
odkázáni jen na kašovitou stravu, ale skoro každé druhé auto se honosí třícípou
hvězdou na kapotě a to nejenom osobáky, ale i náklaďáky, autobusy, stavební
stroje nebo dodávky. Leckterá sice mají svá nejlepší léta už za sebou, spousta
jich je ještě na zádi s empézetkou "D", ale hlavně, že je to Mercedes. Jen
chudák původní majitel. Možná po něm ještě kdesi v koutku pláče a doufá,
že se mu někdy vrátí. Odpoledne dorážíme na naše poslední plánované místo
v Albánii. Je to přímo na pláži. A to včetně auta! Tak dlouho jezdíme sem a
tam a vybíráme to nejlepší místo, až zapadneme v písku. Nejde to ani
dopředu, ani dozadu. Marně jsem vzpomínal na Oldu, jak mi ukazoval, co ve svém
obytňáku vozí. Nějaké vyprošťovací plotny, to já přeci nebudu potřebovat. Co
bych za to teď dal. Naštěstí to není tak hrozné, odhrabeme trošku písku a
fiátek s mišelinkama se už pere s albánským pískem. Tentokrát vítězíme
1:0! Rychle na ujetý písek, kde zastavujeme. Před koupáním ještě pomáhám
místním rybářům vytáhnout síť, která má na délku snad padesát metrů. "Velké
vlny, to špatné pro fišing, ale jinak dobrý úlovek" dozvídám se. V síti jedna
pololeklá asi 15 centimetrová rybka a ještě 3 čudly. "No když myslíš", řeknu si
jen tak pro sebe. "Ty dvě, to je na trhu 10€" říká. Pak házejí síť do moře
ještě asi 3x, ale při tom už jim neasistuji. Navečer naskládají síť do
obstaróžního Mercedesu (který ale kdy byl zrenovovaný, měl by u nás velkou
cenu, tuším Piáno), pak jich tam naskáče asi osm a s úsměvem a máváním
odjíždějí vstříc světlým zítřkům.
Den
16.
V Albánii je neskutečné množství benzínek. Spousta jich je sice vybydlených,
honosná stavba, ale vymlácená okna a nikdo o to nejeví zájem. Někteří Albánci
je mají dokonce doma na zahradě. Stačí větší pozemek, umístí se tam dva nebo
tři stojany a hned může celý den z oken obýváku koukat na svou vlastní
benzínku. Obdobně je to tam s myčkama. Těch je tolik, že se snad
z každé dá dokouknout na další. Až později jsem zjistil, že zde platí
nařízení, že každé auto musí být dotankované a řádně umyté, pokud se chce
pohybovat po místních silnicích. Jezdím tak s čtvrtkou nádrže a auto
neustále zablácené, jak brázdíme místní okresky z hlíny a kamení. Snad si
nás nevšimnou.
Pozor při jízdě v Albánii podle navigace. To, že každá ukazuje jinou
povolenou rychlost jsem již zmiňoval. To, že vás z dálnice nechá odbočit
na polňačku, která se nedá projet, tak to taky. Další a s tím se dá setkat
kdekoli, že vám nic nehlásí a je tam kruhový objezd. OK, možná ho právě
dostavěli. Horší je opačná situace, kdy vám navigace hlásí, kolikátým výjezdem
máte vyjet a tam vůbec žádný kruháč není.
Rozhodujem se, jestli zůstanem ještě jednu noc, nebo už zamíříme do Řecka.
Prázdná pláž, kterou máme jen pro sebe (ráno a večer sice přes ní místní
pastevci vyhánějí stáda koz a krav), sluníčko pálí, ale autem profukuje vítr až
mi je zima a je kde se ochladit. Je tedy rozhodnuto. Zůstáváme.
Řecko
Den
18.
Jak jsme přijeli do Řecka, aneb zapadli jsme podruhé!
V Albánii bylo krásně, klidně bych ještě zůstal, ale už nás lákalo Řecko. Až ke
konci jsem pochopil místní pravidla, ta větší silnice je hlavní a větší auta
maj přednost. Cesta opět probíhala standardně, pasoucí se dobytek na silnici už
nás nijak nevzrušoval, dobré silnice střídali polní cesty, všude bordel a
špína. Co nás ale dostalo bylo, kudy cesta vedla. Přes hory a doly a zatáčky
tak ostré, až jsem se bál, aby se mi v nich fiátek nezlomil. Kam se hrabe Transfăgărășan.
A ty panorámata! Z těch nejvyšších kopců neskutečný výhled na moře, pláže,
a kdyby byla lepší viditelnost, tak v dáli snad zahlédneme i obrysy svých zadků.
Ještě dotankovat, ale když se na stojanu objevilo 14.000,- myslel jsem, že mě
klepne. Naštěstí to bylo v místní měně. Ale číslovka je to hrozivá. Po
příjezdu na hranice museli nahánět celníka, aby nás vůbec měl kdo odbavit. Asi
ten den nečekali takový nával. Na řecké straně nic. Kdybychom nevystoupili
z auta a doklady jim nevnutili, tak si nás nikdo ani nevšimne. A že by se
nám do auta vešlo uprchlíků...
Příjezd na místo, které jsem měl vyhlídnuté už z domova. Na mapy.cz
vypadalo nádherně. A potvrdilo se. Pláž mimo veškerou civilizaci, dokonce je tu
i sprcha. Co se však nikde na mapách nedozvíte, že se tu můžete zahrabat
v kamenité pláži. Ještě se taliána stihnu zeptat, jak je to tady
s kempováním a kde je nejbližší obchod, neboť to vypadá, že se tu pár dní
zdržíme. Poté, co mi ukázal cestu, řekl jsem mu, že se za chvilku vrátíme a ať
nám drží místo. Začal jsem se otáčet, ale už asi v půlce oblouku jsem
tušil, že bude zle. Tentokrát bylo skóre 0:1. Řecká pláž vítězí. Šutry lítaj
všude kolem, mišelinky se škvaří a spojka pálí. Je konec. Naštěstí ihned
přiběhla pomoc. Vytvořilo se Česko-Italsko-Německé přátelství a společnými
silami se nám fiátka podařilo vyprostit. Alespoň nějaké vzrůšo a pánové si
konečně mohli oddychnout od svých protějšků tlačením třítunového auta. Myslím,
že se mi je i podařilo dát dohromady, neboť si do té doby hrál každý na svém
písečku a díky naší příhodě se začali kamarádit. Zkamaráďovali jsme se při ohni
až do rána, kdy padlo už nevím kolik a piv a dvě Slivovice. Už po první jsem
ale plynule mluvil Italsky, Německy a být tu Číňani, tak tu teď vidíte jen
rozsypaný čaj. Už se mi to párkrát stalo, jednou jsme si takhle po pár pivech
s bratrancem krásně popovídali v Maďarštině. Bohužel všechno jednou
končí. První odpadnul Ital, pak se kamsi ztratil Němec, tak jsem to všechno musel
dopít a šel taky spát. Ráno samozřejmě bolehlav, jak se mi všechny ty jazyky
vytrácely z hlavy. Už jsem zas musel na domluvu začít používat ruce a
nohy. Ital mi hned zčerstva gestikuloval, že na pláž přijel další Čech. Nějací
perníkáři. Ale drží se stranou a s nimi se taky nikdo nebaví. Jdu jim
poradit, jak si najít kamarády. Alespoň si pak taky na chvilku odpočinu od mé
drahé polovičky.
Den
20.
Do dneška nic zvláštního. Jen samá koupačka, opalovačka, grilovačka a lenošení.
Včera odpoledne se vedle nás postavili "UA", tak jsem zas musel oprášit svojí
ruštinu. Docela normální pár, se kterým se dalo normálně mluvit. Rozhodně víc
než s krajany. Perníkáři odjeli ihned poté, co jejich syn nechtěl kvůli
mně do vody a dostal hysterický záchvat, neboť jsem jim řekl, že jsou ve vodě
ježci. Pak přijel Hliník z Humpolce. Pár zdvořilostních frází a toť vše.
Jeho manželku jsme neviděli vůbec. Paní Colombová. Ukrajinci grilovali, tak nás
pozvali. Nějaké masíčko, pitíčko a skončilo to velikou družbou a pozváním
k nim do Kyjeva. Tak uvidíme.
Těsně před naším odjezdem ještě přijel starší německý pár. Ihned zvolil mou
metodu seznamování a vydal se svým vozem do těch nejhlubších kamínků. Povedlo
se mu to skvěle. Kola nebyla vidět skoro vůbec a pod autem by se neproplazil
ani polský partyzán. Bohužel metoda nefungovala. Nikdo se ani nezvednul.
Dobalil jsem a šel mu pomoct. Nejdříve jsme z jeho garáže vytlačili asi
stokilový skůtr. "To pomůže!" Chtěl jsem si poklepat na čelo, ale je to jeho
rozhodnutí. Nepomohlo to. Pak přišel s jakousi radou asi stoletý Rakouský
hipík, ale to bylo vše. Opodál stálo několik obytňáků z Rakouska, ale
nepřišli se ani kouknout, aby se mu alespoň mohli posmívat. Pak ještě dorazil
kamarád Ukrajinec. Přinesl jakési pásy, ale ve finále to skoro vypadalo, že
němčour o pomoc ani moc nestál. Prý si zavolá do klubu, ať ho přijdou
vytáhnout. Snad zavolal do toho správnýho klubu. Možná tam ještě teď sedí před
svým zahrabaným autem a čeká, až mu ho spláchne moře. Každopádně na seznamovací
grilovačku to nevypadalo. Ještě, že jsme už pryč.
Přesunuli jsme se o celých 30 kilometrů dál. Tímto tempem budem cestovat asi
hodně dlouho. Každopádně krásná pláž, píseček, čistá a teplá voda, sprchy a
autíčko parkuje pod stromy. Co chtít víc. Navečer, na přání Kláry, jsem uvařil
sváteční buřtguláš, neboť jsme slavili její narozky, dal jí zbrusu nový škopek
na nádobí, vypil jí celou flašku vína na její počest a jal se uložit ke spánku.
V tu chvíli však záblesky jako když přistává UFO. Byla to Policie! "Du ju
spík ingliš?" "Jes." "Nou parkink." "Oukej." Poprvé, co musela Klára řídit.
Holky už spaly na posteli a my museli najít místo k zaparkování. Dojeli
jsme do nejbližšího města a zaparkovali na velkém parkovišti u přístaviště
v centru města. Všude plno kavárniček a korzujících lidí, docela ruch.
Později se parkoviště vyprázdnilo, jen přijelo pár obytek, které asi také byly
vyhnány. Dávám se do řeči s jedním z domácích parkujících. Vypadá jak
Bud Spencer a hned zkraje mi hlásí, že anglicky neumí, tak jsem mu vysvětlil,
že já zas řecky. Přesto se dozvídám odkud je, kam jede, že v autě nemá kuchyň,
ani sprchu natož záchod. Jak to dělá, to nevím. Každopádně mi pochválil moje
auto, až musel zamáčknout slzu, jak mu to bylo líto. Pak se z jeho auta
ozval jakýsi křik, skoro to vypadalo, že převáží paviány ze ZOO. Suše konstatoval,
že je to jeho manželka a že je "Crazy." Ten večer jsem ho už neviděl. Druhý den
ráno se opět vracíme na pláž ze včerejška. My se přeci nevzdáme a zkusíme to
znovu. Jsme stateční Češi a řecká policie nás nemůže rozhodit. Oni si však
vzali na pomoc toho nejmocnějšího. Řecký bůh deště nám tak zatopil, že jsme se
rozhodli sbalit a vydat se směr Lefkáda.
Den
22.
Příjezd na Lefkádu byl nádherný. Našli jsme krásnou pláž, stojíme hned u moře. Trošičku
si připadám jak v Čechách, opodál stojí K, H, B a J. Ti poslední jsou
nějací nudisti, ale to zjišťuji až když jsem přišel úplně k nim, abych se
zeptal, jak je to tady s kempinkem. Ženská docela ušla, chlapa jsem si
neprohlížel. Pak jsem jich na pláži objevil ještě několik, až jsem se bál,
jestli jsme nezaparkovali někde na FKK. Ale jsou tu i plavkaři, tak snad OK. Jen
musím pečlivě vybírat kam jít s holkama na procházku, aby hned nedostali
šok. Jinak se oddáváme odpočinku, moře má krásnou azurovou barvu, zkrátka
pastva pro oči.
Obecně přejezd do Řecka je oproti předcházejícím destinacím jiný svět. Rapidně ubylo
odpadků a přibylo dopravních značek. Občas se mi daří zaregistrovat kolik můžu
jet a kdo má na křižovatkách přednost. Silnice většinou v dobrém stavu,
tak si Fiátek chrochtá. Lefkádu chceme objet celou, snad najdeme víc takových
míst na zaparkování.
Den
26.
Oproti původnímu plánu, že se zdržíme na Lefkádě, jsme již několikátý den zase na
pevnině. Nevím čím, ale asi jsme řeckého boha deště opět rozzlobili a z Lefkády
nás vyhnal. Po krásných dnech na pláži jsme se chtěli přesunout dál. Než jsme
se ale dostali na konec ostrova, chytnul nás takový déšť, že stěrače sotva stíhaly
a viditelnost byla jen na několik metrů. Tak jsme to raději otočili a vrátili
se zpět. Po několika kilometrech jsme narazili na krásnou pláž, kde stojíme až
do dneška. Počasí jakžtakž. Chvilku je vedro, tak se vypravíme do moře, ale než
se stačíme pořádně vykoupat, už zas balíme a jdeme se schovat. A takhle pořád
dokola. Alespoň není nuda. Vedle nás stojí Němci, Slovinci a s přívěsem Italové,
kteří tu jsou prý už asi dva měsíce. Na změny počasí si už zvykli a dá se podle
nich určovat, z kterého mraku bude pršet a kdy to jen přejde. Zpočátku jsme
totiž utíkali před každým mráčkem, což je nechávalo v poklidu a jen na nás
nevěřícně koukali, jak poskakujem kolem auta a všechno balíme. Zítra to ale asi
zabalíme definitivně a posunem se dál po pobřeží.
Den
27.
Našli jsme krásnou pláž, na místě o kterém nevěděl snad ani Zeus, bohužel jinak
asi polovina Řecka. Každopádně nádhera. První den strašné vlny, že jsme si
říkali, co tu budem dělat. Na koupání to nebude. Nicméně mně to nedalo a šel
jsem na průzkum. Po chvilce mně to semlelo jak Turkův kombajn Drápalíka, ale
byla to zábava. Dováděli tam všechny řecké děti a ... já. Ostatní dospěláci jen
nevěřícně zírali. Poslední den, jelikož víkend skončil, jsme na pláži byli opět
sami. Alespoň jsme si mysleli, že to bylo začátkem pracovního týdne. Po probuzení,
když holky ještě spaly, jsem se vydal s dronem na průzkum moře. Po skouknutí
na počítači jsem zjistil, v čem jsme se to vlastně koupali. Na hladině
jsem uviděl dvě obrovské ropné skvrny táhnoucí se skoro po celé délce pláže. Naštěstí
jsem to zaznamenal a až se nám to podaří sestříhat, tak to bude vidět na videu.
Vzpomínám si, že den před tím tudy proplouvala nějaká velká loď. Všichni námořníci
tam nějak poskakovali, tak jsme jim alespoň zamávali na pozdrav. Myslím, že se
jmenovala Exxon Valdez nebo taknějak...
Závěr
Ne,
neboj, zatím se nechystáme ukončit naší misi. Je to ale zhodnocení naší první
etapy. Na cestě jsme přibližně měsíc a projeli jsme včetně ČR celkem 8 států.
Nyní jsme v Řecku na jeho západní části. V dalších příspěvcích budem
popisovat jeho východní stranu a dál na sever, kamsi na Ukrajinu a Slovensko.
Před zhodnocením nejdřív něco pro posměváčky. A tím jsou naše katastrofy. Vše
začalo už na Slovensku, kdy jsme zjistili, že nefunguje lednice. Respektive
fungovala, ale vždy jen několik minut. Po několika úpravách a opravách (kdy jsem
se čirou náhodou dokonce potkal přímo s oficiálním zástupcem dovozce
těchto lednic pro SR a který, v případě reklamace, přislíbil pomoc) jsme
nakonec zjistili, že chyba byla v nekvalitním plynu. A jelo se dál. Další
byl náš nečekaný úprk z Chorvatska, kdy na našem místě k přespání už
hlídkovala policie a všechny odtamtuď vyháněla. Narychlo jsem si vymyslel, že
jedem do Bosny a navigace si zřejmě spletla cestu. Ukázaly nám směr a my tam
musely skutečně jet. Bylo však už dost pozdě a přestože jsme měli místo
vyhlídnuté už v ČR, tak jsme vůbec nevěděli, kde jsme. To byl asi prozatím
největší strach z místa na přespání. Ráno se vše ukázalo jako neodůvodněné.
Naopak mně trošičku rozhodil vynucený sponzorský dar místní policii, respektive
dvoum jejím zaměstnancům. Pak následoval přejezd z Bosny do Montenegra.
Takovou cestu jsem dosud znal snad jen z filmů a místy mně docela polévalo
horko. Určitě víc než z počasí. V Albánii jsem zjistil, že mi
zkolaboval ajfón. Měl jsem ho k natáčení z dronu, neboť můj Samsung
nestíhá tu přemíru jedniček a nul (nevidím co natáčím), takže pořizování
leteckých záběrů je od té doby dosti omezené. Napoprvé se mu dokonce s dronem
ani nechtělo komunikovat a odnesl to můj malíček, který ale snad už dorůstá a
zaceluje se. Jen bude už asi doživotně trošku šišatej. Také nám došel plyn
v jedné láhvi, byť nám spoustu lidí říkalo, že nám to vystačí na několik
měsíců. Můžu ho sice doplnit na jakékoli benzínce kde maj LPG, ale bojím se
opakování problémů ze Slovenska. Musíme najít nějakou plnírnu čistě
s propanem.
Jinak vše probíhá dle plánů, místa na přespání zatím OK, vodu sháníme kde se dá
a zatím se nám to daří. Krom výše zmiňovaného i ostatní věci fungují tak jak
mají a až na několik menších výkyvů, i počasí nám přeje. Auto polyká kilometry jak
zjednaný a zatím krom nafty nic nepotřebuje.
Zjištění: I když jsou mé znalosti cizích jazyků nevalné, kdy zvláště maďarština
mi dělala problémy, byť jsem se snažil mluvit pozpátku abych se alespoň
trošičku tomuto jazyku přiblížil, jsem dospěl k názoru, že nejvíce si
člověk pokecá s cizinci nebo místními. Jedna výjimka byla, kdy jsme se na
jednom place potkali s nějakýma účkama. Ještě jsem ani nezastavil a už na
nás zdáli mávali. Zřejmě viděli to naše áčko. Tak jsme si trošičku oprášili mateřský
jazyk. Pak se shodli, že na tomto místě ani jeden z nás nezůstane a po mém
doporučení na mnohem hezčí pláže jsme se rozjeli každý na svou stranu.
A teď už vzhůru na sever.